Scorri a basso per l’italiano
The past few days we spent time in Udine, a city in the Friuli Venezia Giulia region in north-eastern Italy. This is the area Gianni grew up and when we visit it connects us with his past. On December 4th, the Friulian province ranked first in the Il Sole 24 Ore survey published by Italian economics newspaper on the most livable area in Italy. Since 1989, provinces making up Italy are ranked in respect of their assessed quality of life using a criterion defined by Il Sole 24 Ore.
This is the first time Udine rises to the top and has only placed top ten three times since inception. Udine makes history as it is the first time the “Quality of Life” component that ranks the well-being of the Italian population placed first.
Statistical indicators that drove Udine’s performance are
Quality of life for women
Quality of life for children
Record for amount of gyms, swimming pools and physical well-being centres
Limited frequency of fires, computer crimes and car thefts
Low incidences of families with ISEE below 7,000 euros
Low incidences of failing businesses
The top ten winners this year are
Udine
Bologna
Trento
Aosta
Bergamo
Florence
Modena
Milan
Monza – Brianza
Verona
We spent a beautiful night to walking and taking in the beautiful Christmas lights in Udine.
There is something about this area that keeps drawing me back and I look forward to the next visit.
Here is a TikTok video and photos of the Udine Christmas Lights – Ecco un video di TikTok e foto del Luci di Natale a Udine
Luci di Natale a Udine
Nei giorni scorsi abbiamo trascorso tempo a Udine, una città della regione Friuli Venezia Giulia nel nord-est dell'Italia. Questa è la zona in cui Gianni è cresciuto e quando la visitiamo ci connette con il suo passato. Il 4 dicembre la provincia friulana si è classificata al primo posto nell'indagine de Il Sole 24 Ore pubblicata dal quotidiano economico italiano sulla zona più vivibile d'Italia. Dal 1989 le province italiane sono classificate in base alla qualità della vita valutata secondo un criterio definito da Il Sole 24 Ore.
Questa è la prima volta che Udine sale in cima e si è piazzata nella top ten solo tre volte dall'inizio. Udine entra nella storia in quanto è la prima volta che la componente "Qualità della vita" che classifica il benessere della popolazione italiana si colloca al primo posto.
Gli indicatori statistici che hanno guidato la performance di Udine sono
Qualità della vita delle donne
Qualità della vita dei bambini
Record di prezensa di palestre, piscine e centri benessere
Limitata frequenza di incendi, delitti informatici e furti d'auto
Bassa incidenza di famiglie con ISEE inferiore a 7.000 euro
Bassa incidenza di imprese in fallimento
I primi dieci vincitori di quest'anno sono
Udine
Bologna
Trento
Aosta
Bergamo
Firenze
Modena
Milano
Monza – Brianza
Verona
Abbiamo trascorso una bellissima notte passeggiando e ammirando le bellissime luci di Natale a Udine. C'è qualcosa in questa zona che continua ad attirarmi e non vedo l'ora che arrivi la prossima visita.
Comments